Publikováno v

SUHROVICKÉ RYBNÍKY A DRHLENY

28.2.2021

Suhrovické rybníky leží v okrese Mladá Boleslav, mezi obcemi Suhrovice a Drhleny. Soustava vzájemně propojených rybníků byla vybudována v letech 2013 – 2015 na místě bývalého rybníka Šíďák a napájí je říčka Kněžmostka. Rybniční soustavu tvoří dva velké rybníky o rozloze 4 a 2 hektary a tři menší tůně. Kolem rybníků a tůní jsou rozmístěny lavičky, kde můžete usednout a odpočívat v krásné přírodě.

Když se vydáte od Suhrovic, přijdete k hrázi prvního, menšího rybníku, kolem něhož jsou dřevěná mola s lavičkami a stolky zvoucí k pikniku, nebo jen k příjemnému odpočinku. Můžete se tu i opalovat, případně lovit ryby. Rybník hlídá dřevěná socha vodníka a za ním leží 3 mělké tůně, kde se to na jaře hemží žábami. Kolem tůní jsou další lavičky, zdobené motivy ryb a nedaleko i odpadkový koš ozdobený kostrou ryby. Břehy rybníků a tůní jsou s ostrůvky propojené dřevěnými lávkami.

Hned za tůněmi je hráz druhého, většího rybníku, která je s protějším břehem spojena širokým brodem z kamenů, přes nějž se ještě nedávno dalo přeskákat po velkých dřevěných špalcích. Ty už zmizely a tak k dřevořezbě víly musíte dojít oklikou kolem jedné z tůní. Nebo až bude tepleji, můžete brod přejít na boso. Dřevořezbu lesní víly zdobí od jara do podzimu květináč s muškáty.

Uprostřed většího rybníku, který leží blíže k Drhlenům, je ostrov obydlený králíky. Ti tu mají svůj domeček a na pevninu se dostávají tunelem na způsob nory. Ze břehu vede na ostrov lanko, na něm je přidělaný plastový kbelík a vy tak můžete poslat přes vodu králíkům mrkvičku, jablko, nebo tvrdý chléb.

Pokračujete po břehu většího rybníka dál a narazíte na lávku a dlouhý můstek, které nás dovedou na protější břeh s velkou houpačkou, zdobenou motivy vodního ptactva. Po dlouhém dřevěném můstku se vrátíte zpět na břeh. Byli jsme tu na konci února, a přestože už byl všechen sníh kolem roztátý, rybníky byly pořád zamrzlé. Ledy se krásně leskly ve slunci.

Kolem Suhrovických rybníků vede žlutá turistická značka spojující Kněžmost s Drhleny a pokračuje až na Branžež ke Komárovskému rybníku. Nebo se můžete vydat po modré značce kolem rekreačního střediska Drhleny k 1,7 km vzdálené rozhledně Čížovka. My se vydali jen k Drhlenskému rybníku.

Drhleny a Drhlenský rybník

Obec Drhleny leží přibližně mezi Sobotkou a Mnichovým Hradištěm, asi 3,5 km daleko od Kněžmostu. Trvale zde žije asi 38 obyvatel, ale je zde evidováno 117 adres, které slouží převážně k rekreaci. Na okraji obce leží Drhlenský rybník, který má rozlohu 28 ha a je napájen potokem Kněžmostka, který vytéká z Komárovského rybníka u Branžeže.

Drhlenský rybník má travnatou pláž s pozvolným písčitým vstupem do vody a je obklopen pískovcovými skalami, které kolem něj tvoří malebné údolí. V okolních jehličnatých lesích můžete sbírat borůvky a houby. Na dvou místech Drhlenského rybníka rostou na hladině lekníny.

Na břehu se nachází kemp, kde si můžete postavit stan, pronajmout karavan, nebo sem přijet s vlastním karavanem a podnikat výlety v této krásné oblasti Českého ráje. Kemp je vybaven toaletami a sprchami s teplou vodou, je tu půjčovna lodiček, dětské hřiště a Wi-Fi připojení k internetu. V restauraci si můžete dát přes den nejen základní teplá jídla, ale koupíte i slušný výběr potravin a denně čerstvé pečivo.

Suhrovické rybníky a Drhleny jsme navštívili těsně před březnovým Lock downem. Většinou tu bývá jen pár lidí a je tu klid. Protože to ale byl poslední víkend, kdy lidé mohli cestovat mimo své bydliště, a bylo krásné počasí, když jsme se vraceli okolo 15 h zpět k autu, parkoviště bylo doslova přeplněné.

Parkování

V Drhlenech několik míst podél silnice. V Suhrovicích pár míst na návsi, nebo velká plocha na parkování na louce před rybníky.

Autobusová zastávka

Suhrovice nebo Drhleny, případně Čížovka.

Občerstvení

Pohostinství U Kavalírů v Suhrovicích, Hospoda U Čeda v kempu Drhleny, restaurace Na výsluní v rekreačním areálu Drhleny.

Krátká trasa 2 km

Kolem Suhrovických rybníků. Mapa.

Delší trasa 3,4 km

Kolem Suhrovických rybníků do Drhlen a zpět. Mapa.

Středně dlouhá trasa 5,4 km

Suhrovické rybníky, Drhleny, rozhledna Čížovka a zpět. Mapa.

Dlouhá trasa 8 km

Suhrovické rybníky, Drhleny, Branžež a zpět. Mapa.

Publikováno v Česko Český ráj

ZDENČINA VYHLÍDKA A KLOKOČSKÉ SKÁLY

1.4.2021    Mezi nejznámější skalní města Českého ráje patří Hruboskalsko a Prachovské skály. Kromě nich tu můžete objevovat další menší skalní města, jako třeba právě Klokočské skály, jejichž součástí jsou Betlémské skály. Ty dostaly své jméno údajně podle toho, že jejich silueta připomíná zástupy poutníků, kteří přinášely Ježíšovi dary do Betléma po jeho narození. Druhá verze je, že skály nesou název podle nedalekého Betlémského mlýna.

Můžete si vybrat ze tří různě dlouhých tras – od nejkratší 2,2 km dlouhé, kterou zvládnou i malé děti, přes 6 km dlouhou trasu k jeskyni Postojná a Rozumov, až po nejdelší 7,4 km dlouhou trasu Zeleným dolem. Všechny trasy i s mapkami najdete na konci článku.

Zdenčina vyhlídka

Na vyhlídku Zdenčina skála se nejkratší cestou dostanete ze Záholic u Turnova, kde je zastávka autobusu a malé parkoviště pro pár aut. Od parkoviště se vydáte po červené turistické značce, nejdříve mezi domy, poté po rovině lesem. Asi po 700 m dojdete k odbočce ke Zdenčině skále. Cesta pokračuje stále lesem s menšími skalami, které lákají děti k lezení. Rovnováhu si může každý vyzkoušet při přechodu úzkého mostku bez zábradlí, který spojuje hlubokou úžlabinu mezi skalami.

Po necelém půl kilometru dojdete k 10 m vysoké pískovcové skále zvané „Zdenčina skála“, na jejíž vrchol vedou vytesané kamenné schody. Vyhlídka je zabezpečena jednoduchým železným zábradlím a řetězy. Ze Zdenčiny skály se Zdenčinou vyhlídkou na vrcholu se můžete kochat krásným výhledem do údolí Jizery - vlevo se vine trať z Turnova na Malou Skálu, nad ní se zvedá ostroh Chocholka, vpravo od něj se táhne Černostudniční hřeben, před ním hřbet se zříceninou hradu Zbirohy a obec Michovka, směrem do údolí se svažuje přírodní rezervace Bučiny u Rakous a vpravo u silníce pak stojí domky obce Rohliny. Za hezkého počasí je možné vpravo vidět Hamštejnský hřbet pod Kozákovem a úplně vlevo Ještěd.

Podle místní pověsti dostala Zdenčina vyhlídka své pojmenování po dívce jménem Zdeňka, která z nešťastné lásky skočila ze skály do hlubiny pod ní…

Vy se vrátíte stejnou cestou přes úzký mostek na rozcestí a zde se můžete rozhodnout, zda se vrátíte zpět do Záholic, nebo budete pokračovat od odbočky ke Zdenčině skále po rovině lesem naučnou stezkou Klokočské skály.

Klokočské skály

Klokočské skály tvoří skalní hradbu prvohorních pískovců o mocnosti až 60 m a délce asi 1,6 km. Jsou rozčleněné do několika skalních rozsedlin a věží, z nichž neznámější je věž Radnice. Na okraji skalní plošiny jsou pseudokrasové závrty. Zaobleným skalním útvarům se také říká „sloní hřbety“. Celou cestu po skalní plošině se vám otevírá krásný výhled na hřbet Besedických skal se zříceninou hradu Zbirohy a obec Michovka, směrem do údolí se táhne přírodní rezervace Bučiny u Rakous, uprostřed leží obec Koberovy a vpravo od ní se zvedá Hamštejnský hřbet a Kozákov, který je se svou výškou 744 m nejvyšším vrcholem Českého ráje. Dole se jako had klikatí silnice z Rohlin do Klokočí. Když se otočíte zpět k severu, za jasného počasí spatříte vrchol Ještěd. Cestou je spousta skalek, na které se dá lézt, můžete sbírat šišky, borůvky, stavět domečky pro skřítky – děti se tu zabaví, takže výlet se může protáhnout na několik hodin.

Po necelých dvou kilometrech přijdeme na rozcestí Klokočské průchody, kde leží malé lesní jezírko, které za sucha úplně vyschne, protože je na skalách a sbírá tak vodu pouze v období dešťů a zimy. Nedaleko žila babička mého muže a vyprávěla nám, že jako děti se v jezírku koupaly a plavaly na neckách.
Dolů vedou mezi skalami schody do obce Klokočí, kam babička se svými sourozenci denně chodila ke studni pro vodu. Z rozcestí rovně pokračuje cesta lesem na hrad Rotštejn, ale vy se dáte vpravo po žluté značce kolem samoty pojmenované příznačně Průchody, kde babička bydlela.

Jeskyně Postojná (Amerika)

Cesta po chvíli odbočuje do lesa a pokračuje až na okraj skalní plošiny, odkud sestoupíte po schodech k pískovcové jeskyni Postojná, někdy nazývané také Amerika. Pojmenována byla podle slovinské jeskyně v Dinárském krasu. Kromě jeskyně Postojná je v Klokočských skalách velké množství dalších jeskyní a skalních dutin, ale do všech je vstup zakázán. Výjimkou je právě pseudokrasová jeskyně Postojná, která je se svými rozměry „Velké síně“ 16 x 18 m největší, nejznámější a také jedinou přístupnou jeskyní celého Českého ráje.

Do jeskyně vede úzký vchod (v průměru okolo 80 cm), takže nejlépe se tam dostanete „po čtyřech“. Po chvíli se ocitnete v rozlehlém dómu vysokém až 2,5 m o ploše téměř 300 m čtverečních. Z hlavní síně vedou do stran další chodby, jejichž délka je 75 m a postupně se zužují. Krasovou výzdobu zde nenajdete, ale netopýry, pavouky a různé druhy hub ano. Hlavně pro děti bude jeskyně zážitkem, proto nezapomeňte baterky nebo čelovky.

Jeskyně byla osídlena už před 50 000 lety v době paleolitu, následně ji využívali jako útočiště lidé lužické kultury, stejně jako spousty dalších jeskyní a skalních převisů v okolí. Nálezy si můžete prohlédnout v turnovském  Muzeu Českého ráje.

Pokud chcete pokračovat přes Rozumov, vystoupáte po schodech zpět na lesní cestu, vrátíte se ve směru, kterým jste přišli a po 120 m odbočíte doleva. Jdete stále rovně a po 280 m vyjdete na silničku, kde se dáte doleva, projdete obcí Rozumov a na konci odbočíte doprava do Záholic. Cestou míjíte skalní masív „Galerie“ s různě velikými jeskyněmi.

Pokud jste si zvolili delší trasu, pokračujete dále po žluté značce, která klesá do údolí. V místě, kde se stýká cesta k jeskyni Postojná a cesta vedoucí Zeleným dolem, stojí dřevěný kříž s obrázkem Ježíše Krista. Zelený důl je součástí přírodní rezervace Klokočské skály a má řadu bočních roklí.

Zelený důl postupně přechází v osadu Mezatí, kde je plno krásných chaloupek. Na křižovatce mezi obcemi Hrachovice a Bukovinou stojí Boží muka s nápisem: „Památce smrti nešťastného Jiřího Škody z Mimoně, který 24. dubna 1841 v stáří 13 ½ roku na tomto místě od neopatrného vozky kolem jedoucího, nevinně vozem přejet byl. Postavil otec nešťastného, Jiří Škoda, obnovil bratr jeho Jan Škoda. L. P. 1886 a 1902“. Vy tu odbočíte vpravo a stoupáte na Bukovinu.

Na návsi na Bukovině u Turnova stojí kříž s nápisem: „Pojďtež ke mně všickni kteříž pracujete a obtíženi jste a já vás občerstvím. Sv. Matouš 11.28. Nákladem zřízeno osady Bukoviny r. 1904.“ Pokračujete do Bělé u Turnova, u lípy odbočíte vpravo a mírným stoupáním se vrátíte do Záholic, odkud jste vyšli.

Parkování

V Záholicích několik parkovacích míst na návsi.

Autobusová zastávka

Záholice

Občerstvení

Po cestě není žádná možnost občerstvení, proto si určitě vezměte pití a jídlo s sebou.

Krátká trasa 2,2 km

START Záholice – 2. odbočka ke Zdenčině skále – 3. Zdenčina skála s vyhlídkou. Mapa.

Středně dlouhá trasa 6 km

START Záholice – 2. odbočka ke Zdenčině skále – 3. Zdenčina skála s vyhlídkou – 4. odbočka ke Zdenčině skále – 5. rozcestí Klokočské průchody – 6. jeskyně Postojná – 7. silnice směr Rozumov – 8. obec Rozumov – CÍL Záholice. Mapa.

Dlouhá trasa 7,3 km

START Záholice – 2. odbočka ke Zdenčině skále – 3. Zdenčina skála s vyhlídkou – 4. odbočka ke Zdenčině skále – 5. rozcestí Klokočské průchody – 6. jeskyně Postojná – 7. kříž na rozcestí v Zeleném dole – 8. křižovatce mezi obcemi Hrachovice a Bukovinou – 9. Bukovina - CÍL Záholice. Mapa.

ČESKO-SASKÉ ŠVÝCARSKO 2013

1.5 – 5.5.2013

Již po čtvrté vyrážíme s dětmi na prodloužený víkend do Mikulášovic a Česko-Saského Švýcarska, tentokrát s mou mamkou, tetou a strejdou. Oni tam jsou už od soboty, my se s nimi sejdeme dnes v Německu na Bastei a společně podnikneme pár výletů. Bohužel počasí nám zatím moc nepřeje, často prší a je chladno. Pevně doufáme, že už by se to mohlo vypršet a být hezky, což se nám poslední den splní a prožijeme nádherný slunečný den v Budyšíně a okolí.

ČESKO-SASKÉ ŠVÝCARSKO 2011

27.8. - 31.8.2011

Na sklonku léta jsme se vydali do Severních Čech, poznat část Lužických hor, Šluknovského výběžku, Českého a také Saského Švýcarska. Německá část nás překvapila množstvím krásných skalních měst, hradů, zámků, kostelů, městeček... Cestovali jsme s našimi dětmi ve věku 1,5 a 3,5 let, s rodinou mé sestry a kamárádkou Bárou a jejím skoromužem Honzou.

Publikováno v Česko Šumava

ŠUMAVA NA KOLECH 2006

27.9. - 1.10.2006

S kamarády jsme si naplánovali na konec září prodloužený víkend na Šumavě. Ubytováni jsme byli na Srní a podnikali výlety na kolech do širého okolí. Počasí nám přálo a projeli jsme velkou část území od Poledníku, přes Modravu, Kvildu až po Zhůří a Čeňkovu pilu.

ÚSTÍ NAD LABEM A OKOLÍ 2006

18.8. - 20.8.2006

Jednou za čas se scházíme na víkend s holkami, s nimiž jsem se seznámila na jazykovém kurzu na Maltě - Janou, Lucií a Marcelou. Tentokrát nás na konci srpna pozvala Lucie na svou chatu u Ústí nad Labem a ukázala nám západní část Česko-Saského Švýcarska.

Publikováno v Holandsko

HOLANDSKO 2002

18.4. - 22.4.2002

Na nápad jet do Holandska na známé květinové korzo přišla moje mamka, která po tom už hodně dlouho toužila. A protože letos se k tomu přidala ještě možnost navštívit výstavu Floriade, která se koná pouze jednou za deset let, tak bylo rozhodnuto nápad uskutečnit. Nakonec se k nám přidal i Petr, který nejdříve jet nechtěl, protože ho kytičky zrovna dvakrát nebaví. Nakonec se nám tam líbilo všem a poznali jsme zase jiný kus Evropy.